Kokaihop.se

 Jag har nydligen blivit medlem på kokaihop.se och har även skaffat appen på min mobil. Vill man ha lite matinsperation, eller bara dela med sig av sina egna recept så är den jättebra! Jag testade nyss att göra en After Eight- tårta som jag hittade på just den sidan. Den står just nu i kylskåpet, hoppas den är god! :D 
 
Recept: After Eight Chokladtårta
200 g smör
100 g mörk choklad (70%)
100 g After Eight choklad
 
4 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
 
Glasyr:
50 g smör
1,5 dl vispgrädde
100 g After Eight choklad
 4 droppar pepparmintsolja (vilket jag hoppade över)
 
Garnering:
After Eight
Färsk Mynta

 
1.  Sätt ugnen på 175*. Smält smör,choklad och After Eight i en kastrull och låt svalna.
2.  Vispa ägg,strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.Blanda ner chokladsmöret.Sikta ner vetemjöl,kakao,bakpulver och salt.
3.  Klä bottnen på en form med löstagbar kant,24cm i diameter,med bakplåtspapper.Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20min.Kakan är klar när den släpper kanterna och nästan har stannat i mitten när man skakar formen.Låt svalna och låt kakan stå kvar i formen.
4. Smält smör,grädde och After Eight till glasyren.Smaksätt med pepparmintsolja.Häll glasyren över kakan.Låt stelna i kylen 2-3 timmar.Lossa kakan från formen med hjälp av en kniv och garnera med After eight runt kanten och mynta.
 
Kan serveras med grädde eller glass.
 
Puss/M
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0